169

باربرگ، سند حمل بار در تراز جهانی

تاریخ آخرین به‌روزرسانی: 5 آذر 1397

1. مقدمه

ساماندهی فعالین حمل و نقل عمومی بخش درون شهری و حومه ای یکی از گام های اصلی توسعه هوشمند زیرساخت حمل و نقل شهرهای کشور می باشد. دارندگان ناوگان، رانندگان و شرکت های فعال در بخش حمل و نقل عمومی درون شهری و حومه‌ای می توانند با ثبت نام در سامانه مرکزی حمل و نقل درون شهری به نشانی www.utcms.ir و ارائه مدارک لازم به یکی از شهرداری های کشور، پروانه مربوطه را دریافت کنند.

ماهیت صدور پروانه تنها بررسی صلاحیت کاربران است اما تا به امروز در مدیریت شهری به عنوان تنها ابزار در اختیار ایشان، کارکردهای متفاوت و اغلب بدون ارتباط با ماهیت اصلی خود را پذیرا شده است. این نقیصه با ایجاد نظام سند حمل بار الکترونیک شهری یا همان «باربرگ» مرتفع گردید.

در حمل و نقل بار یکی از زیرساخت های اصلی که روابط بین بازیگران را مدون و قاعده مند می کند زیرساخت صدور سند حمل بار است. این سند به ازای هر حمل بار صادر و در آن مجموعه ای از اطلاعات ضروری درج می شود. این زیرساخت در حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی به عنوان رکن اصلی تعامل بین صاحب کالا، شرکت های حمل و نقل، بندر، گمرک و ... است که بر حسب نوع حمل دارای ویژگی های اختصاصی و متفاوت با اسناد سایر روش های حمل است که تقریباً نسخه برداری از روش صدور سند حمل یک شیوه حمل برای یک شیوه دیگر موجب اخلال جدی در فرآیند کسب و کار آن بخش خواهد بود.

در نهایت بر اساس بررسی تجربیات سایر کشورهای دنیا و ارائه راهکارهای بومی، طراحی زیرساخت صدور سند حمل و نقل بار درون شهری و حومه ای انجام شد و فرآیند و سامانه صدور سند حمل و نقل بار درون شهری و حومه ای(باربرگ) نهایی و آماده بهره برداری گردید.

برای اولین بار در کشور و هم گام با کشورهای تزار اول جهان در حمل و نقل و به منظور پوشش دادن نیازهای کسب و کاری این بخش و رفع نقایص حاکم بر وضع موجود حمل و نقل بار کشور، باربرگ بر اساس قانون تجارت الکترونیک مصوب مجلس شورای اسلامی به صورت الكترونيكي طراحی شد كه به ازاء هر حمل بار در سطح شهر توسط کاربران از طريق درگاه های سامانه با ثبت اطلاعات فرستنده، گیرنده، مبدا بارگیری، مقصد تخلیه، مشخصات کالا، مشخصات خودرو و راننده حامل بار دریافت و به عنوان سندی معتبر روابط بین بازیگران درگیر در حمل و نقل بار را مدون می کند.

2. مزیت های باربرگ

باربرگ مزیت های زیادی برای حمل و نقل بار درون شهری ایجاد می کند، مزیت هایی که تا قبل از وجود این سند امکان تحقق آن وجود نداشت که در ذیل تعدادی از آن ها بیان می شود :

امکان بررسی صلاحیت راننده و خودرو

در سامانه باربرگ تنها به رانندگان و ناوگانی اجازه دریافت باربرگ داده می شود که دارای صلاحیت های لازم بوده و دارای پروانه فعالیت معتبر باشند. در نتیجه در صورتی که صاحب کالا برای حمل بار خود درخواست باربرگ نماید می تواند مطمئن باشد که راننده و خودرو دارای صلاحیت های لازم هستند.

باربرگ، سند کاشف از مالکیت بار

با صدور باربرگ علاوه بر مشخصات کالا، مشخصات فرستنده و گیرنده نیز ثبت می شود. با این کار فرآیند دریافت و تحویل بار به آسانی و با قابلیت اطمینان زیادی انجام می شود.

فراهم شدن امکان اخذ بیمه بار

شرکت های بیمه تا قبل از ایجاد این زیرساخت به دلیل ریسک های زیاد حمل و نقل بار درون شهری حاضر به بیمه نمودن بار به شکل عمومی نبودند. با ایجاد این زیرساخت برای اولین بار در کشور امکان بیمه نمودن بار فراهم شده و خدمت جدیدی به صاحبین بار ارائه می شود.

اطلاع رسانی به فرستنده و گیرنده بار

پس از صدور باربرگ اطلاعات بار در حال حمل به اطلاع فرستنده یا گیرنده می رسد. این امر از آن جهت حایز اهمیت است که امکان مدیریت زمان بارگیری و تخلیه را برای ایشان فراهم می کند.

رسید بار به صورت الکترونیک

برای اولین بار در کشور رسید تحویل بار سند حمل به صورت الکترونیک و با قابلیت اطمینان بسیار بیشتری نسبت به وضعیت موجود در کشور از طریق سامانه باربرگ انجام می شود.

رتبه بندی سیستمی عملکرد رانندگان و شرکت های حمل و نقل

برای اولین بار در حمل و نقل کشور بر اساس اطلاعات سامانه باربرگ، رتبه بندی سیستمی رانندگان و شرکت های حمل و نقل انجام شده و واجدین رتبه های برتر دارای اولویت بیشتری نسبت به سایرین در دریافت انواع تسهیلات خواهند بود.

امکان تخصیص هوشمند و هدفمند یارانه های بخش حمل و نقل درون شهری

با ایجاد زیرساخت باربرگ برای اولین بار امکان تخصیص هوشمند و هدفمند یارانه های دولتی به بخش حمل و نقل درون شهری و حومه ای فراهم می شود. در این حالت این یارانه ها واقعاً به افرادی تعلق می گیرد که در این بخش به صورت حرفه ای فعالیت کرده و مقدار یارانه نیز بر اساس میزان عملکرد آن ها و بدون دخالت انسانی محاسبه و مبنای تخصیص این یارانه ها مانند لاستیک، سوخت، بیمه و ... قرار می گیرد.

3. فرآیند دریافت باربرگ

جهت دریافت باربرگ مراحل زیر انجام می شود:

دریافت پروانه فعالیت برای خودرو حامل بار از طریق وب سایت www.utcms.ir

دریافت پروانه اشتغال برای راننده‌ از طریق وب سایت www.utcms.ir

لازم به ذکر است تا پایان دی ماه 97 دریافت پروانه اشتغال اختیاری است و جهت صدور باربرگ و درج اطلاعات راننده، تنها ثبت نام رانندگان در سامانه utcms کفایت می‌کند اما پس از این تاریخ صدور باربرگ تنها برای رانندگانی امکان‌پذیر خواهد بود که پروانه اشتغال دریافت نموده باشند. لذا به رانندگان محترم توصیه می‌گردد با توجه به فرایند صدور پروانه اشتغال، هرچه زودتر جهت دریافت پروانه اشتغال اقدام نمایند.)

مراجعه به سامانه باربرگ به نشانی www.baarbarg.ir و ثبت نام در سامانه

با توجه به اینکه رانندگان محترم باید به ازای هر حمل بار باید باربرگ دریافت کنند توصیه می‌گردد نسخه تلفن همراه سامانه باربرگ را بر روی گوشی خود نصب کنند. رانندگان محترم می توانند در پیام رسان های هاتگرام یا تلگرام طلایی از آدرس @utcms فیلم های آموزشی نحوه استفاده از سامانه را مشاهده نمایند.

ثبت اطلاعات لازم در سامانه و دریافت باربرگ مدنظر

4. قسمت‌های مختلف سامانه باربرگ

باربرگ حقیقی/حقوقی

در این قسمت می‌توانید با وارد کردن مشخصاتی از قبیل فرستنده، گیرنده، راننده، خودرو، مشخصات کالا، بیمه بار، مبدا بارگیری، مقصد تخلیه، کرایه حمل، سند حمل را ثبت و صادر نمایید. همچنین قابلیت افزودن فرستنده/گیرنده و یا راننده/ خودرو منتخب در سامانه وجود دارد.

باربرگ روزانه

در این قسمت می‌توانید با وارد کردن مشخصات خودرو، راننده، منطقه فعالیت و کرایه بار، نسبت به ثبت سند حمل روزانه اقدام نمایید.

کیف پول اعتباری

در این قسمت می‌توانید موجودی حساب کاربری خود را ببینید و در صورت نیاز اعتبار حساب کاربری خود را افزایش دهید.

تاریخچه اسناد حمل

در این قسمت می‌توانید، تمامی باربرگ‌های حقیقی/ حقوقی، روزانه و پیش‌نویس‌های ثبت شده خود را مشاهده نمایید و در صورت نیاز در میان آن ها به جستجو بپردازید.

مشاهده سهمیه سوخت

در این قسمت می‌توانید سهمیه سوخت تخصیص داده شده و مصرف شده را به تفکیک هر ماه و هر خودرو مشاهده نمایید.

نظرسنجی

در این قسمت می‌توانید جهت ارتقا نرم افزار و بهبود فرایند کاری نسبت به پاسخ‌دهی به سوالات نظرسنجی اقدام نمایید.

لطفا صبر کنید...